|
|||||||||||
Een eerste poging om het logo in glas na te maken (klik op de foto's voor een vergroting) |
|||||||||||
TWEE EERSTE PROEVEN met een schildering van glaspoeder, bleken te fel van kleur. |
|||||||||||
Proef 1 (links: voor fuse, rechts: na fuse) | Proef 2 (links: voor fuse, rechts: na fuse) | ||||||||||
Proef 1, die te fel van kleur was, kon niet gebruikt worden voor het naambord en werd daarom in een aparte ovengang gebogen in een vorm tot een vierkante glanzende schaal. Proef 2, werd opnieuw bestrooid met extra glaspoeder, om de kleur wat bij te stellen en ging nog eens in de oven. Daarbij ging er van alles mis, waardoor het object barstte en in stukken uiteenviel. Ook deze proef was dus niet meer te gebruiken voor het logo... Tenslotte werden de scherven versmolten tot een geheel nieuwe schaal. |
|
||||||||||
|
|||||||||||
KLEURPROEFJES Nu de probeersels met het bestaande glaspoeder niet het goede resultaat opleverden,volgden er experimenten met mengsels van verschillende kleuren, om zo het palet van het schilderij beter te kunnen benaderen. Dat resulteerde in een hele serie systematisch uitgewerkte variaties van kleurenmengsels in verschillende verhoudingen, waaruit uiteindelijk een beperkt aantal kleuren werd gekozen voor het werkstuk. Voor de zekerheid werd er nog een klein proefstrookje gemaakt van dit nieuwe kleurenpalet, voordat er aan de definitieve versie van het naambord begonnen werd. |
|||||||||||
|
|||||||||||
RODE RANDJES Het volgende probleem waren de rode randjes langs de witte naamborden. Het standaard-glas had niet de goede kleur, dus de randjes moesten ook gemaakt worden van een mengsel van verschillende tinten glaspoeder. Het eerste probeersel bestond uit strookjes transparant glas, bedekt met een pasta van glaspoeder in de juiste kleur. Maar de glaspasta had de neiging naar beneden te druipen en de uiteinden van de strookjes namen (zoals gebruikelijk bij glas) een druppelvorm aan... |
|
||||||||||
RANDJES MET BEHULP VAN TOCHTSTRIP Philippe bedacht een nieuwe methode om gekleurde randjes te maken; een strookje tochtstrip plakken op ca 3mm van buitenrand van het glasplaatje en dan die buitenrand volplamuren met een pasta van glaspoeder en medium (vloeistof om glaspoeder mee aan te maken tot een soepele massa). Een eerste proefje op een transparant glasplaatje zag er hoopvol uit. |
|
||||||||||
HET VERDERE PROCEDÉ Om het glaspoeder en de verschillende kleuren goed te kunnen verdelen over het ontwerp, werden er sjablonen gemaakt voor vijf verschillende tinten glaspoeder, die vervolgens met een zeefje (in dit geval cacaostrooibusjes) werden uitgestrooid op het werkstuk. Om het idee van verfstreken na te bootsen, werd gebruik gemaakt van een kammetje en een soort rubberen keukenkwastje. De letters van het tweede bord (met de naam van het bedrijf) werden van tevoren uitgefreest d.m.v. zandstraaltechniek en daarna opgevuld met een pasta van glaspoeder in de juiste kleur. |
|||||||||||
werktafel met alle attributen | de twee borden voor het fusen | ||||||||||
Het bord, gemonteerd op de gevel | Het definitieve bord, gelijmd op een onderplaat van gehard glas | ||||||||||
(Klik op de foto's voor een vergroting) | KLIK HIER OM DIT VENSTER TE SLUITEN |