Hilda Top en Liesbeth Takken
Oeroude sporen naar een mo(nu)ment voor later
In het project Kunst op de Hondsrug maken de kinderen samen met Hilda Top en Liesbeth Takken een groot kunstwerk bij het hunebed. Een land art - project op een oeroude hunebedplaats, met natuurlijk materiaal uit de omgeving. Daarbij kunnen kinderen hun omgeving, het landschap, de geschiedenis en toekomst op een nieuwe manier ervaren én vormgeven.
De voorbereiding van het project vindt plaats op school, in een of meer lessen. Hierin zullen we zowel op de geschiedenis van de hunebedden en sporen uit het verleden, alsook op monumenten van nu en sporen naar de toekomst ingaan. Daarbij gaan de kinderen beeldend aan het werk met bijv. houtskool, klei en gevonden materialen. Ze maken een monumentje voor iets of iemand uit hun verleden, en doen een wens voor de toekomst.
Door het maken van dit kunstwerk bij het hunebed komen heden en verleden samen in een mo(nu)ment. Hierbij zijn het volgen van je eigen weg, alsook het volgen van het levensspoor essentieel.
Liesbeth Takken en Hilda Top
We vormen samen het kunstenaarsduo Landartprojecten bij Events. In ons landartproject 'Hemelse Zoetheid' wordt met een grote groep kinderen of volwassenen een enorm suikerkunstwerk op de grond gemaakt: een Suikerkleed van ca. tien meter doorsnee. We laten ons inspireren door o.a. zandmandala's van boeddhistische monniken, zandtekeningen van aboriginals en indiaanse zandtekeningen.
Hilda Top
Kernwoorden in mijn beeldend werk: licht, ruimte, transparantie, gelaagdheid en natuur.
Ik gebruik zowel geometrische en organische vormen als ook oersymbolen zoals spiralen en cirkels. Beeldend werken betekent voor mij ont-dekken; zoeken naar het essentiële, de kern. Ik werk intuïtief en experimenteel zonder vooropgezette (denk)beelden.
In mijn BIK-workshops probeer ik de kinderen mee te nemen in mijn wereld als kunstenaar en hen iets te laten ervaren van mijn fascinatie. Het is bijzonder hoe kinderen verwonderd kunnen zijn door bijvoorbeeld het natuurlijk materiaal, het spel van licht en schaduw, het transparante materiaal en het doorschijnende licht, om vervolgens daardoor geïnspireerd de prachtigste werken te maken.
Liesbeth Takken
Mijn werk beschouw ik als een grote verzameling vondsten, beelden, door toeval én stuurmanskunst bijeengebracht. Het zijn momentopnames van een groter geheel; ik noem ze Totems, als gestaltes van verstilde beweging. Waarin ik zoek naar onderliggende drijfveren en contrasten, spanningen in de hedendaagse én de onzichtbare wereld, ook die van het verleden en de toekomst.
Mijn BIK-projecten met kinderen zijn meer gericht op beleving en ervaring dan op het resultaat. Ik probeer bij de kinderen een diepere, innerlijke snaar te raken, en gebruik daartoe vaak wat ik noem losmaakoefeningen. Ik stimuleer vooral te proeven wat wil ontstaan door speelse improvisatie. Hoewel dus totaal niet resultaatgericht, blijken er vaak prachtige, haast archetypische oerbeelden te ontstaan. Ik werk zowel in het platte vlak als ruimtelijk, gebruikmakend van natuurlijke kleuren en materiaal.