home | voorgesch. | actualiteiten | ||
thema's | 2008 | fietspad Okkenveen | ||
archief | 2009 | Duinweg-beekdal | ||
2010 | Transferium De Punt | 2011 | --> themapagina's | |
contact | 2011 | project bermbeheer | ||
links | 2012 | |||
2013 | ||||
nieuwsbrief |
TRANSFERIUM DE PUNT - 1 |
voorgeschiedenis - 1e fase 2010 - 2011 | ||
EEN TRANSFERIUM BIJ DE PUNT
De laatste tijd zijn er met enige regelmaat files richting Groningen en men denkt dat deze met de verwachte groei van het verkeer in de toekomst zullen toenemen. De Groningse plannen voor de aanleg van een regiotram maken De Punt tot een "interessante locatie" voor een Transferium. In de Omgevingsvisie Drenthe, die 2 juni 2010 werd vastgesteld, wordt De Punt dan ook al genoemd als mogelijke locatie voor een transferium. Ook in het Collegeprogramma Tynaarlo (2012-2014), het Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2020 van de Provincie Drenthe en het bereikbaarheidsprogramma van de Regiovisie Groningen – Assen, wordt gesproken over de regiotram en over een Transferium bij De Punt. Wat opvalt in al deze beleidsstukken, is de nadruk op een combinatie van zaken die met elkaar de noodzaak van een Transferium bij de Punt onderstrepen. Zij vormen a.h.w. de peilers onder de keuze van de locatie:
|
Omgevingsvisie Drenthe Ruimtelijk-econom. ontwikkeling en mobiliteit |
||
Regio Gron.-Assen Verkeerscongestie 2020 |
|||
Collegeprogramma Tynaarlo 2012-2014 over mobiliteit |
Provincie Drenthe over hoogwaardig vervoersnetwerk |
Regio Gron.-Assen over de regio-tram |
|
Het Concept Koningsas In bovengeciteerde beleidsstukken duikt ook een nieuwe term op, die in het Noorden nog niet eerder bestond: De Koningsas. Het woord koningsas heeft van oorsprong de volgende betekenis: Een koningsas is een staande as, direct naast de cilinder, die vooral bij oude (viertakt)motoren werd gebruikt om via kegeltandwielen de nokkenassen aan te drijven (Wikipedia). Bij het zoeken naar een metafoor voor de regio Groningen-Assen is deze term vervolgens gretig omarmd door bestuurders om er de "bundel infrastructuur" tussen beide steden mee aan te duiden en er vervolgens een hele trits versieringen aan op te hangen, die het bijzondere karakter van deze regio een gezicht moet geven. Het resultaat is een concept, dat meer weg heeft van Andersens sprookje De nieuwe kleren van de Keizer dan van een toekomstbeeld dat werkelijk getuigt van visie. Gedreven door de wens om onverenigbare zaken met elkaar te verbinden, wringt men zich in allerlei bochten, doopt onmogelijkheden om tot "kansen" en weet door mystificerend taalgebruik te verhullen, waar het werkelijk om gaat:
Natuurlijk is het prijzenswaardig, dat men probeert om in de toekomstvisie voor dit gebied de goede dingen te koesteren en nieuwe initiatieven te toetsen aan de eis, dat ze "Koningsas-waardig" moeten zijn. Toch verhult het sprookje van de Koningsas de werkelijke problemen en is de term Koningsas-waardig zo vaag omschreven dat die geen enkele echte garantie biedt voor kwaliteit; je kunt er gewoon alle kanten mee op, afhankelijk van de waan van het dag.
In feite staat het Land van de Koningsas op de nominatie om het toekomstige stadspark van Groningen en Assen te worden en omdat in de praktijk het Maatschappelijk (lees economisch) belang altijd boven alle andere waarden verheven blijkt te zijn, zal het niet meevallen om dit mooie visioen van de Koningsas werkelijkheid te laten worden zonder schade toe te brengen aan de rust, de natuur en de landelijke eenvoud van het gebied, die daar in feite de waarde van uitmaken. |
Regio Gron.-Assen over Regiopark en Koningsas |
||
Leven en beleven in het Land van de Koningsas Ruimtelijk concept van Enno Zuidema stedenbouw in samenwerking met UrbanXchange (samenvatting) |
|||
Enno Zuidema stedenbouw over Koningsas-kwaliteit |
|||
UrbanXchange over de invulling van het begrip Regiopark |
|||
Vestibules... Omdat dit toekomstige Regiopark toegankelijk gemaakt moet worden voor bezoekers, streeft men er naar de verbindingen vanuit de doorgaande wegen (snelle wereld) naar de landelijke omgeving (langzame wereld) te verbeteren. Vanaf de hooggelegen snelweg ziet het landschap er uit als een prachtig panorama, wanneer je echter onderaan de afslag bent beland, is daar niets meer van over. Je blijkt verzeild te zijn geraakt naast een akelig benzinestation, een industrieterrein met blokkendozen, rotondes die je het zicht belemmeren, terwijl duidelijke richtingborden ontbreken. Inderdaad, het zou heel mooi zijn als het Koningsas-concept er toe zou kunnen leiden dat industrieterreinen, bebouwing en wegen met meer gevoel voor schoonheid zouden worden ingepast in het landschap. |
|||
Voorafgaand onderzoek naar een geschikte locatie voor een Transferium (Goudappel-Coffeng)
Variant 1 (Tynaarlo): Om een verbinding tussen snelweg en spoor tot stand te brengen, zou de N34 vanaf Zuidlaren omgelegd moeten worden via het te heropenen station Tynaarlo, en dan even voorbij het dorp weer aantakken op de A28. Het oude tracé van de N34, dat via het beekdal Drentsche Aa loopt, zou komen te vervallen, wat het natuurgebied meer rust verschaft. Bij de afweging van voor- en nadelen, krijgt Variant 2 de voorkeur, ook vanwege de kosten. |
de drie locaties |
||
variant-1 | |||
variant-2 | |||
variant-3 | |||
Keuze voorkeursvariant en afweging kosten |
|||
Wie de hierboven geciteerde rapporten in hun geheel wil inzien, kan daarvoor terecht op de site van de provincie Drenthe (zie de link in de rechterkolom) | Achtergrond-informatie Transferium De Punt |
||
Naar pagina 2 | |||
Wilt u reageren op deze informatie, zich aanmelden voor onze Nieuwsbrief of donateur worden? |
mail-adres op contactpagina | ||