actualiteiten
archief
Ballooërveld
belvedères
bermbeheer ecologisch algemene info
bermbeheer project Natuurplatform
bevers
boeren & natuur
bugxter
contact
das
doorfietsroute
Duinweg-Beekdal (project-algemeen)
Duinweg-Beekdal (eerste aanzet)
Duinweg-Beekdal - ENQUETE
Duinweg-Beekdal (actueel)
EHS (ecologische hoofdstructuur) (NNN)
Faunapassages - algemeen
Faunapassage - A28
fietspad Okkenveen aanleg
fietspad - paradise lost
fietspad Okkenveen protest
fietspad inspreken NBEL
fietspad-brief NBEL
fietspad-brief Gemeente
fietspad-handhavingsverzoek-LNV
fietspad officiele opening
fietspad aanzet evaluatie
fietspad monitoring
gastransportleiding
INTO NATURE - kunstproject
KAARTEN
Landgoed Buiten - bouw 7 huizen
links
Natuurerven Midlaren
N34-verdubbeling
NNN (Natuurnetwerk Nederland) (EHS)
Natuur en recreatie
Natuurplatform-oprichting
Natura 2000 algemeen
Natura 2000 Drentsche Aa
New Forest
nieuwsbrieven
roggelelie
Roodzanden
Ruimtelijke Ordening-algemeen
RO-Gemeente Assen Structuurvisie
RO-Gem. Tynaarlo Bestemmingsplan
RO-Omgevingsvisie Prov. Drenthe
Transferium De Punt
vogels en recreatie
Westerlanden-Besloten Venen
Wildeveen
11 februari 2009 Inspreken op de vergadering van het NBEL door Willem Bok en Philippe Boucher

INBRENG WILLEM BOK:

Twee onderwerpen:

Monitoring gebied Fietspad Okkerveen – Midlaren

Over de Biologische Monitoring zijn met SBB afspraken gemaakt.
Het is onduidelijke wie de Monitoring van Recreatiedruk op zich gaat nemen. Omdat bewoners van Midlaren niet van het kastje naar de muur gestuurd willen worden leggen we het aan het Overlegorgaan voor wie dat gaat oppakken en hier afspraken over maakt met bewoners.
Handhaving: wie gaat ervoor zorgen dat er geen loslopende honden in de weide gebieden grenzend aan het fietspad komen?

Geen mogelijkheden van indienen van een bezwaar en wie komt er op voor natuur en milieu die zelf geen stem hebben?

Verontruste bewoners hebben deze vraag voorgelegd aan Natuurmonumenten: hoe deze vraag binnen het NP Drentsche Aa vorm gegeven kan worden. Natuurmonumenten is bereid samen met haar leden hierover na te denken, initiatieven te nemen. Het idee werd geopperd om een orgaan Vrienden van het NP Drentsche Aa op te richten. Dit orgaan zou direct betrokken moeten worden bij de start van planvorming. Hierdoor wordt draagvlak en betrokkenheid bij verdere plannen vergroot.
Het spreekt vanzelf dat we dit soort initiatieven steunen en bij de totstandkoming betrokken willen zijn. Wat ons betreft moet dit initiatief hoog op de agenda komen. Het voorstel is dan ook om verdere plannen in het NP Drentsche Aa te laten vallen onder een moratorium van 4 tot 6 maanden om een goed antwoord te vinden voor de vraag: wanneer kunnen bezwaren ingediend worden zodat deze effectief meegenomen gaan worden in planvorming en hoe krijgen de natuur en het milieu een stem! 

Overigens?

Op 15 maart 2004 heb ik naar aanleiding van de totstandkoming van de landschapsvisie NP Drentsche Aa reeds gebruik gemaakt van het spreekrecht en sterk gepleit dat er gewerkt wordt aan de acceptatie over wat er gaat veranderen.

Het moet nu maar eens vorm gegeven worden!

INBRENG PHILIPPE BOUCHER:

Eén onderwerp:

De bugxter

Een nieuw fenomeen doet zijn intrede op de openbare weg, de 'Bugxter'. Een soort tweepersoons skelter met een motor van 150cc tot 650cc, die snelheden van 75Km tot 95Km per uur kan halen. De wagentjes hebben twee kuipstoelen een driepunts veiligheidsgordel en een kooiconstructie van buizen die de bestuurder enigszins moet beschermen. Verder zijn ze geheel open. Deze wagentjes, die in wezen niet meer zijn dan groot kinderspeelgoed voor vermaak, kunnen bij de RDW een kenteken aanvragen en daarmee zelfs op autowegen en snelwegen rijden.
Tegenwoordig heeft de evenementen industrie zich er op geworpen en organiseert men spannende toertochten door natuurgebieden en als het even kan, off the road. Evenals de wat meer bekende Quad, worden ze ook gebruikt op afgesloten evenementen terreinen waar ze minder kwaad kunnen. De wagentjes zijn niet bijster stabiel en slaan makkelijk om.

Het is opvallend dat de verschillende overheden zoals RDW, Staatsbosbeheer, provincies, gemeenten en verkeerspolitie niet goed raad weten met dit apparaat. Dat het gevaarlijk is en voor het vervoer in feite overbodig, is evident. Maar de bestaande wetgeving staat het kennelijk toe dat ze op de openbare weg mogen rijden.
Inmiddels hebben zich enkele bedrijven in Drenthe gevestigd, die tochten organiseren in landelijke gebieden. In Annen zit ook zo’n bedrijfje en dit heeft b.v. toestemming van SBB om in De Strubben te rijden onder bepaalde voorwaarden. Dat laat zien dat het nog lastig is als men ze uit de natuurgebieden zou willen weren, omdat de wet deze wagentjes toelaat op de openbare weg.
Dat wil niet zeggen dat NBEL zich hierbij moet neerleggen en het Nationaal Park moet openstellen voor dit soort vermaak.
Wij vragen het 'Overlegorgaan NBEL' op dit punt als voortvarend parkbeheerder op te treden in het dal van de Drentsche Aa en maatregelen te ontwikkelen om natuurgebieden en landelijke zandwegen in het dal van de Aa, die onder het beheer van de deelnemende organisaties vallen, te vrijwaren van dit nieuwe pretvoertuigje.

 

     

 

home voorgesch. oprichting Natuurplatform  
thema's 2008 actualiteiten  
archief 2009 fietspad Okkenveen monitoring
2010 Ballooërveld aanzet tot evaluatie
contact 2011 Duinweg-beekdal inspreken NBEL 11 febr.
links 2012 gastransportleiding NAM  
2013 studiereis New Forest  
nieuwsbrief 2014